The study of human facial expressions. To develop the design process for pottery handicrafts
Main Article Content
Abstract
This research study is qualitative research. The purpose of the research is (1) to study the process of pottery handicrafts, (2) to create pottery handicrafts, emotional expressions on human faces. This study is to study the process of pottery handicrafts. By folklore process. The researchers wanted to convey ideas inspired by the unique expressions of human faces. It's a language that the whole world can understand even without speaking basil. It can tell the symptoms, emotions, or feelings of the person who is communicating with it through the transmission of pottery handicrafts. The researchers collected data by studying the artist's work. And present the results of the analysis on the subject of the study of facial emotions used in the research, namely, happiness emotions. Emotions of sadness, emotions of anger. Emotions, surprises. It is used to create pottery handicrafts in the form of masks expressing emotions on human faces. findings The first set of works was created as an emotional expression on the face in the form of pots, a work that conveyed feelings of emotions such as joy, anger, sadness, surprise. The artist's technique is smooth sculpting, sculpted by hand in folk sculpting. Use incineration with household stoves. The first set of works consists of 6 works, the second is a form of pottery in a masked form. There are a total of 14 works, the third is a form of pottery that masks facial emotions. There are patterns that shape a person's face. There is a concept derived from the faces of African tribes that are unique. Brown to dark brown skin, moderately low nasal ridges, thick mouth, large eyes. The forehead is medium to narrow, the watercolor hair is dark to dark, and a local raku technique has been added: baking terracotta with a husk and covering the lid for 30 years. Minutes will make the terracotta from orange to black. And it was advised by the Committee that the atmosphere should be placed in a place where the atmosphere should be displayed, so that the atmosphere, the background and body of the terracotta masks should be placed in the same direction, namely, the facial emotions that are all African tribes. Jewelry with terracotta was added because it was the hallmark of tribe. The third set consists of 10 entries.
Article Details
References
กาญจนา. (2547). กรุงแผ่นดินเก่า. สืบค้นเมื่อวันที่ 11 สิงหาคม, 2564, จาก https://th.wikipedia.org/
จอห์น ชอว์. (2531). เครื่องปั้นดินเผาไทย. โรงงานพิมพ์คราฟท์แมน
ธวัช ปุณโณทก. (2549). เครื่องปั้นดินเผาโบราณไทย. สืบค้นเมื่อวันที่ 10 สิงหาคม, 2564, จาก www.wangdermpalace.org/Pottery_th.html
มนตรี คำสอด. (2550). ศิลปะประติมากรรมเครื่องปั้นดินเผาโบราณ. สืบค้นเมื่อวันที่ 20 สิงหาคม, 2564, จาก http://www.nongkwang.go.th/site/attachments/article/104/2.pdf
มาโนช พงพรานไพร. (2561). ประวัติเครื่องปั้นดินเผา. สืบค้นเมื่อวันที่ 20 สิงหาคม, 2564, จาก www.nectec.or.th/schoolnet/library/webcontest2003/100team/dlbs008/history.html
ศูนย์ส่งสริมศิลปาชีพระหว่างประเทศ. (2551). การทำเครื่องปั้นดินเผา. พิมพ์ครั้งที่ 1. ห้างหุ้นส่วน จำกัดไอคอนพริ้นติ้ง.
สุขุมาลเล็กสวัสดิ์. (2548). เครื่องปั้นดินเผา: พื้นฐานการออกแบบและปฏิบัติงาน. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพฯ: แอคทีฟพริ้นท์
สุวนัน มีลาภ. (2549). บ้านเครื่องปั้น ดินเผา. สืบค้นเมื่อวันที่ 10 สิงหาคม, 2564, จาก https://sites.google.com/site/wisdom1305/
วศินบุรี สุพานิชวรภาช. มหกรรมศิลปะเครื่องปั้นดินเผาสี่ภาค. มหาวิทยาลัยศิลปากรวิทยาเขตพระราชวังสนามจันทร์
อภิเชษฐ์ วันทา. (2554). สารานุกรมไทยสำหรับเยาวชนฯ. สืบค้นเมื่อวันที่ 12 สิงหาคม, 2564, จาก http://aw.ac.th/webboard-show_12903
เจแปน. (2556). ศิลปะเครื่องปั้นดินเผาญี่ปุ่น. สืบค้นเมื่อวันที่ 19 สิงหาคม, 2564, จาก https://livejapan.com/th/article-a0000313/